Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIBezpečnost blízkýchVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - DÁLNICEKřikKrváceníZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNNepokládej telefonTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - EMOCEBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK

Stáhni si:

Dopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Přecházení vozovkyDopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Jezdíme autemDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - pravo-levá orientaceDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Chování ve veřejné dopravěDopravní výchova - Co by se mohlo stát ?Dopravní výchova - Poznáš dopravní značky?Dopravní výchova - vidět a být viděnDopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Telefonní čísla

Může se hodit:

Velký reflexní přívěšek - auto3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Sportovní tričko pánské - fluorescenční barva žlutá, vel. XSReflexní ponožky ZELENÉ, vel. 41-42Vyšívané nažehlovací obrázky velké - sněhulákReflexní nažehlovačkaDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MVyšívané nažehlovací obrázky malé -jahody růžovéSportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. XLVyšívané nažehlovací obrázky velké - pejsekReflexní ledvinka žlutá"Astana" reflexní nálepka - rukaDětská reflexní vesta s obrázkem- růžový zajíc - splňuje EN 1150Zimní pletená čepiceSportovní tričko PÁNSKÉ - fluorescenční barva oranžová XS - XXLReflexní ponožky ZELENÉ, vel. 43-44Dej přednost v jízděCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyZatrub na ní! Ne tak nahlas!ParkovištěZákaz vjezduChodící autoTvař se, že ti každej dluží!Přechod pro chodceCyklistika - Kontrola brzdMotorkáři - Kontrola pneumatikCyklistika - Hnací ústrojíCyklistika - Bezpečnost bikeraAgresivita zabíjí - MatkaHlavní silniceTvoje bába je úzká! Objeď to!Záchranářský kufříkAuto modré - vestičkaZabezpečení místa dopravní nehodyNůž na bezpečnostní pásyPřechod pro chodce - pás

Skutečně se stalo:

Běžná silniční kontrola se v Plzni rázem změnila v policejní pronásledování. Řidiče hlídky zadržely pod hrozbou namířených zbraní a taseru

Ve středu před polednem se strážníci plzeňské městské policie setkali s dramatickou situací, která se z běžné dopravní kontroly proměnila v nebezpečné…Zjistit více

Od nehody v Praze utekli tři muži. Po jejich zadržení vyšlo najevo, že si auto vzali násilím

Policisté pohotovostní motorizované jednotky zadrželi v sobotu 18. ledna trojici mužů, která v Praze utekla od dopravní nehody. Navíc vyšlo najevo, že si…Zjistit více

Dva mrtví po nárazu volkswagenu do odstaveného kamionu na dálnici D46

V úterý, patnáct minut před jednou hodinou ráno, 46letý muž osobní motorové vozidlo značky Volkswagen po dálnici D46, ve směru jízdy od Prostějova na Vyškov. V…Zjistit více

Při srážce s kamionem na Pelhřimovsku byl vážně zraněn jezdec na elektrokoloběžce. Souprava skončila v příkopu

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali v pátek 24. ledna, krátce po sedmé hodině ranní, oznámení o…Zjistit více

PRVNÍ U NEHODY – dokážete pomoci ve stresu?

Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli…Zjistit více

Řidič dodávky dostal na Žďársku smyk. Při srážce s kamionem utrpěl vážná zranění

Policisté na integrovaném operačním středisku přijali ve čtvrtek 23. ledna, deset minut před desátou hodinou ranní, oznámení o dopravní nehodě, která se stala…Zjistit více

Řidič na přechodu v Ostravě srazil chlapce. Naložil ho do auta, vysadil před nemocnicí a odjel

Policisté z dopravního inspektorátu Ostrava prověřují okolnosti dopravní nehody, která se stala 9. ledna 2025 kolem půl osmé ranní v Ostavě-Porubě na ulici…Zjistit více

Řidič volkswagenu srazil v Jičíně seniora. Ten skončil s těžkým zraněním v nemocnici

Ve středu 22. ledna 2025 došlo, kolem 7. hodiny ranní, k vážné dopravní nehodě v Jičíně. Řidič vozidla Volkswagen Sharan, jel po dvoupruhé silnici III. třídy ve…Zjistit více

Řidička na Pelhřimovsku nepřežila srážku s kamionem

Ve středu v 6:54 přijali policisté oznámení o dopravní nehodě, která se stala na silnici I/34, v katastru obce Ústraní na Pelhřimovsku. Došlo zde ke střetu…Zjistit více

Naši partneři