Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČ
Ty to zvládneš.cz - ČAS
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK
Ty to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚN
Ty to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGY
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
Ty to zvládneš.cz - EMOCE
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICI
BESIP - Rychlost a brzdná dráha
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘ
Ty to zvládneš.cz - VIDITELNOST
Ty to zvládneš.cz - DÁLNICE
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVY
Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍ
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIK
BESIP - Bezpečnostní prvky v autě
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚ
BESIP - Následky dopravní nehody
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRES
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
BESIP - Následky dopravní nehody
Viditelnost
Nepokládej telefon
Křik
Kouř
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST
BESIP - Letecká záchranná služba u nehody
Ty to zvládneš.cz - ETIKA
Postup u dopravní nehody LIVE - Záznam
Ty to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGY
Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI
Ty to zvládneš.cz - skutečný příběh
Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍ
Ty to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTA
Bezpečnost blízkýchStáhni si:
Může se hodit:
Související články:
![](/image.php?303153&0&cw=270&ch=150)
Před odjezdem na dovolenou
Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více![](/image.php?303154&0&cw=270&ch=150)
Přepravujete domácí zvíře bezpečně?
Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více![](/image.php?303124&0&cw=270&ch=150)
Auto není trezor
Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více![](/image.php?303148&0&cw=270&ch=150)
Co dělat po dopravní nehodě
Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více![](/image.php?303160&0&cw=270&ch=150)
Vozíte děti bezpečně
Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více![](/image.php?303163&0&cw=270&ch=150)
Zimní pneumatiky
Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více![](/image.php?5033469&0&cw=270&ch=150)
Povinná výbava
Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více![](/image.php?5033493&0&cw=270&ch=150)
Rizikové činnosti pří řízení
Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více![](/image.php?5033511&0&cw=270&ch=150)
Záchranářská ulička
Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více![](/image.php?5034234&0&cw=270&ch=150)
Palubní kamery
Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více![](/image.php?5034247&0&cw=270&ch=150)
Brzdná dráha
Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více![](/image.php?5034486&0&cw=270&ch=150)
Pasivní bezpečnostní prvky
Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více![](/image.php?5034499&0&cw=270&ch=150)
Bezpečná vzdálenost
Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více![](/image.php?5035235&0&cw=270&ch=150)
Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče
Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více![](/image.php?5035268&0&cw=270&ch=150)
Dopravní nehoda v cizině
Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více![](/image.php?5038984&0&cw=270&ch=150)
Reakční doba
Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více![](/image.php?5046150&0&cw=270&ch=150)
Kontrolky ve vozidle
Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více![](/image.php?5046175&0&cw=270&ch=150)
Etika na silnicích
Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více![](/image.php?5046184&0&cw=270&ch=150)
Tramvaje vs. Chodci
Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více![](/image.php?5046193&0&cw=270&ch=150)
Tramvaje vs. Auta
Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více![](/image.php?5046212&0&cw=270&ch=150)
Vidět a být viděn
Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více![](/image.php?5046250&0&cw=270&ch=150)
Železniční přejezdy
V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více![](/image.php?5046290&0&cw=270&ch=150)
Agresivita za volantem
Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více![](/image.php?5046305&0&cw=270&ch=150)
Bezpečnostní pásy
Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více![](/image.php?5046342&0&cw=270&ch=150)
Dálnice
Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více![](/image.php?5046353&0&cw=270&ch=150)
Mladí řidiči
Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více![](/image.php?5049140&0&cw=270&ch=150)
Poslech hudby za jízdy
Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více![](/image.php?5049424&0&cw=270&ch=150)
Příprava vozidla na zimu
Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více![](/image.php?5049679&0&cw=270&ch=150)
Defenzivní jízda
Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více![](/image.php?5049703&0&cw=270&ch=150)
Aktivní bezpečnostní prvky
Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více![](/image.php?5049928&0&cw=270&ch=150)
Bezpečí dětí v dopravě
Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více![](/image.php?5055130&0&cw=270&ch=150)
Cestování Evropou v zimě
Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více![](/image.php?5081100&0&cw=270&ch=150)
Alkohol a drogy za volantem
Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více![](/image.php?5085478&0&cw=270&ch=150)
Chování řidičů k žákům autoškol
Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více![](/image.php?5091341&0&cw=270&ch=150)
Emoce za volantem
Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více![](/image.php?5101679&0&cw=270&ch=150)
Švédská Vize 0
Slyšeli jste někdy o švédském pojetí dopravy? Žádní mrtví či žádná těžká zranění následkem dopravních nehod? Skutečně je to nedosažitelný cíl? Představujeme Vám…Zjistit více![](/image.php?5103465&0&cw=270&ch=150)
Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu
Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více![](/image.php?5103473&0&cw=270&ch=150)
Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly
Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více![](/image.php?5110006&0&cw=270&ch=150)
1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu
Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více![](/image.php?5113384&0&cw=270&ch=150)
Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy
Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit víceSkutečně se stalo:
![](/image.php?5484902&0&cw=270&ch=150)
PRVNÍ U NEHODY – hromadná srážka vozidel
V zimním období, které často charakterizuje výrazně snížená viditelnost, dochází na dálnicích a rychlostních silnicích mimo jiné k hromadným dopravním nehodám…Zjistit více![](/image.php?5473593&0&cw=270&ch=150)
Od nehody v Praze utekli tři muži. Po jejich zadržení vyšlo najevo, že si auto vzali násilím
Policisté pohotovostní motorizované jednotky zadrželi v sobotu 18. ledna trojici mužů, která v Praze utekla od dopravní nehody. Navíc vyšlo najevo, že si…Zjistit více![](/image.php?5472348&0&cw=270&ch=150)
PRVNÍ U NEHODY – dokážete pomoci ve stresu?
Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli…Zjistit více![](/image.php?5470385&0&cw=270&ch=150)
Kriminalisté stíhají seniora za sražení strážnice. Hrozí mu až pětileté vězení
Kriminalisté zahájili trestní stíhání 74letého muže, který měl v Ústí nad Labem srazit strážnici městské policie a bez poskytnutí pomoci z místa ujet, pro…Zjistit více![](/image.php?5470122&0&cw=270&ch=150)
Dva školáci u Brna přebíhali přes dálnici D2. Uvízli u středových svodidel
Ani nízký věk nedokáže plně omluvit nesmyslný hazard dvou chlapců, kteří se během pondělní odpolední dopravní špičky pokusili přeběhnout dálnici D2 u obchodního…Zjistit více![](/image.php?5470010&0&cw=270&ch=150)
Policisté na Pelhřimovsku zastavili náklaďák, jehož řidič předtím neoznámil dopravní nehodu
V úterý 14. ledna, kolem jedné hodiny odpoledne, zastavili policisté na Pelhřimovsku nákladní vozidlo Mercedes Benz, které vykazovalo známky poškození.…Zjistit více![](/image.php?5469731&0&cw=270&ch=150)
Pomoc k dopravní nehodě na Českolipsku přivolal automaticky mobilní telefon
Dopravní nehodu osobního automobilu na Českolipsku, ve středu 15. ledna 2025, nahlásil mobilní telefon. S tísňovou linkou 112 – Krajským operačním a informačním…Zjistit více![](/image.php?5469626&0&cw=270&ch=150)
Machrování mladíka za volantem BMW v Hořicích skončilo nárazem do značky
V noci ze Štědrého dne na 1. svátek vánoční došlo v Hořicích k neobvyklé dopravní nehodě, která naštěstí skončila bez zranění. Ve 2:20 ráno se řidič BMW rozhodl…Zjistit více![](/image.php?5467446&0&cw=270&ch=150)
Led spadlý za jízdy z auta prolétl na Orlickoústecku čelním sklem náklaďáku
Na přiložených fotkách je vidět, co dokáže udělat kus ledu, který spadne z projíždějícího vozidla. Na vlastní oči to v pondělí dopoledne viděli dva muži, kteří…Zjistit více